När du ska förändra din verksamhet på ett kontrollerat sätt behöver du besvara tre frågor: var befinner vi oss, vart vill vi och hur ser resan däremellan ut.
Svårare än så är det inte.
Ändå kan det bli nästan oändligt komplext när det ska göras i verkligheten, inte minst när det handlar om IT.
Men vad är det som gör det så svårt att planera en sådan förflyttning? Och hur kan det bli lättare?
Det som behöver göras måste finnas och synas i ett sammanhang. Du behöver veta varför det ska göras. Det är därför det är så viktigt i inledningsskedet att släppa fokus på tekniken och lösningen och istället rikta den mot verksamhetens ”pains” och behov. Börja med frågan vad och varför istället för hur. Allt existerar i ett sammanhang, och det är sammanhanget som stökar till det hela.
En roadmap är ett bra sätt att visualisera vad och när. Frågan hur kan sen besvaras i en detaljerad handlingsplan som används när du genomför förändringen.
Olika organisationer sina förstås olika sammanhang, behov och mål men låt oss titta på tre scenarier baserade på verkliga kunder.
Scenario 1: Man vet var man är - men inte vart man vill
Här har vi ett företag som vill få en ökad enhetlighet och gemensamma verktyg genom hela sin organisation. Det är en kedja bestående av ett stort antal relativt fristående bolag. Denna typ av bolagsstyrning gör att man från centralt håll inte kan diktera villkoren hur som helst, utan måste säljas in allt till de olika bolagen. Hur sätter man den gemensamma planen? Och hur definierar man den minsta gemensamma nämnaren?
Situation 2: Man vet var man är och vart man vill, men inte hur man ska ta sig dit
I den här situationen hittar vi en kund som står inför en internationell expansion med stora rekryteringsbehov, uppstart av ny verksamhet och en hel del myndighetskrav att uppfylla. Företaget har en interims-CIO, erfaren och kunnig inom branschområdet, som gjort sin analys och redan vet hur nuläget och önskat läge ser ut. Frågan är bara hur förändringen ska realiseras? Allt på en gång, eller stegvis? Vilken ordning är smartast, vilka beroenden finns? Och hur enhetliga behöver vi vara mellan olika länder?
Situation 3: Man vet vart man vill, men inte hur man ska ta sig dit eller var man är
Här har vi det kommunala bolaget som har en tydligt uttalad vision om var man vill vara i sin digitalisering om några år. Visionen går väl ihop med såväl kommunens som regeringens digitaliseringsmål, men den är inte är så enkel att bryta ner till en konkret handlingsplan. Här behöver nuläget definieras som en gemensam bild, och målbilden behöver konkretiseras och brytas ner i delmål.
Först därefter är det möjligt att börja titta på hur verksamhetens förändring ska ske.
Det gäller att ta det i rätt ordning.
De tre kundernas situationer skiljer sig en hel del från varandra. Ändå vet vi att alla tre upplevde ett stort värde av att få en roadmap på plats.
I nästa blogginlägg berättar vi mer om hur vi hjälper våra kunder att skapa roadmaps.