Sara Lindström arbetar som digital reseledare på Itm8. Hon vägleder företag och organisationer på resan mot digitalisering. Resan kan starta i strategi eller inspiration kring hur nya tekniska lösningar kan användas för effektivisering och affärsutveckling. I workshop-format hjälper Sara organisationer att se möjligheter och övervinna utmaningar på sin resa. Här delar hon med sig av tre exempel på möjligheter med digitalisering.
Möjlighet 1: Effektivisera det interna samarbetet
En av de största möjligheterna med digitalisering är att förbättra det interna samarbetet, vilket hjälper företag att bli mer effektiva. En av nycklarna är den nya versionen av Microsoft Office 365 och däribland samarbetsverktyget Teams.
När vi pratar effektivisering nämns ofta Teams. Vilka knutar knyter Teams upp?
– Det är framför allt mejl, möten och dokumenthantering. Många får så mycket mejl att effektiviteten försvinner i en överfull inbox. Andra tillbringar en alldeles för stor del av sin dag med att leta efter dokument. I Microsoft Teams kan du hålla isär projekten vilket gör det lättare att fokusera på en sak i taget. Chatt- och dokumenthantering hjälper till att underlätta.
Hur ser förväntningarna ut när en kund börjar med Teams?
– De är nyfikna och blir oftast imponerade – folk förväntar sig inte att en Microsoftprodukt ska vara så pass smidig och rolig att arbeta i. De har kanske kört Windows 7 och haft Outlook i många år, så ser de Teams och ”WOW!”. Förväntningarna brukar överträffas.
Vilka är de vanligaste hindren för att komma igång?
– Det största hindret är att få känner till möjligheterna med Microsoft Teams. Oftast är det bara att bestämma sig. Ta nästa projekt och starta det i Teams – så enkelt är det. Sedan blir man nästan beroende. Du slipper mejla bilagor fram och tillbaka. Och du slipper leta efter dokument och fundera över vem som har skrivit vad.
Har du ett lyckat exempel på en Teams-implementering?
– Ett bra exempel kommer från ett energibolag. En avdelning började använda Teams. Här fanns några power userssom insåg att Teams kunde göra deras vardag enklare. De började med enkla saker som att samarbeta i dokument, ta fram presentationer och planera sina projekt. När de använt Microsoft Teams ett tag fick andra avdelningar upp ögonen, blev nyfikna och ville testa. Teams är en bra representation av digitalisering i stort: det flyger bara om människor ser att deras liv blir enklare!
Möjlighet 2: Att utveckla kundresan och kundrelationen
En annan möjlighet som öppnar upp sig är att utveckla kundresan och att förbättra kundupplevelsen. Det handlar både om att förstå kunden bättre med hjälp av data och att dra nytta av dessa insikter för att förenkla köpresan och förbättra kunddialogen.
Hur kan digitalisering förbättra kundresan?
– Digitaliseringen möjliggör en förbättrad kundresa, just för att vi kan fånga upp kunden och hjälpa henne under resans gång. Marketing Automation är ett sätt att få ut information. E-handel med smarta assistenter gör det enkelt att köpa. En kundserviceportal där kunden kan registrera support-ärenden, se orderhistorik och hittar fakturainformation är andra exempel på en förbättrad kundresa.
Hur förbättras kundförståelsen?
– Idag har vi väldigt mycket information om kunderna. Vad har de köpt för produkter? Hur länge har de var kunder hos oss? Hur har de interagerat med oss tidigare? Sedan använder vi olika verktyg för att sammanställa dessa data och visualisera dem på ett bra sätt.
Ett exempel är ett bostadsbolag där vi analyserade insamlad data från deras hyresgäster. Vi tittade på vilka typer av människor som tenderade att vara intresserade av olika områden. Det är värdefullt att veta vem som kan tänkas vilja flytta in när nya bostadsområden planeras.
Möjlighet 3: Data och teknik driver affärsutveckling.
En tredje möjlighet är att använda sig av digitaliseringens fördelar i arbetet med att utveckla nya produkter och tjänster med ny digital teknik och avancerad dataanalys.
Vilka andra möjligheter kan digitalisering skapa?
– Ett annat område som får stort intresse just nu är Internet of Things. Företaget ser möjligheten att få in data om sina produkter, som sedan går att använda som underlag för datadrivna beslut. Data kan ge insikter om möjligheten att erbjuda nya tjänster till sina kunder. Till exempel kan realtidsinformation från produkter på fältet öppna upp för nya typer av förebyggande service.
Ett annat bra exempel på affärsutveckling är Max-appen. Kunden beställer sin hamburgare i appen med önskade tillbehör, i vilken restaurang hon vill hämta den och när den ska vara klar. Därefter betalar hon direkt i appen och hämtar sin burgare. Max har jobbat med sina flöden och effektiviserat verksamheten en hel del genom att lägga över delar av sitt arbete på kunden. Kunden uppskattar i sin tur upplägget då det är både enklare och snabbare att beställa en hamburgare än det var tidigare.
Vem drar igång affärsutvecklingsarbetet?
– Affärsutveckling är normalt något på ledningsgruppens agenda. Med digitalisering kan initiativet komma från fler olika håll, även om förankring hos ledningen naturligtvis är en viktig framgångsfaktor. När vi implementerar ny teknik på ett företag arbetar vi ofta inte på ledningsnivå utan på till exempel inköpsavdelningen. När avdelningen ser vad som är möjligt med teknikens hjälp kan de lyfta det till ledningen för en affärsutvecklande diskussion.
Finns det några fallgropar?
– Det finns många fallgropar. Att ge sig in i digitalisering utan att ha koppling till några tekniska experter. Att du fastnar i tekniken och tänker ”nu har vi skaffat en app och därför är vi digitala”. Eller att grotta ner sig i Internet of Things utan att tänka på vad det kan användas till, teknik för teknikens skull. Utmaningen blir att hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Det ska vara affärsmässigt och gynna kunden, och samtidigt utnyttja tekniken på ett värdeskapande sätt.
———