Motiveringen till att Itm8 utsetts till 2019 års Modern Workplacepartner inleds med ”För att med starkt kundfokus adresserat kommunikations- och samarbetsutmaningar hos en organisation med 7 000 frivilligarbetare och 100 000 medlemmar verksam på ca 300 platser i Sverige …” Men det är inte bara arbetet med en stor kund som gjort Itm8framgångsrika inom Modern Workplace. Vi har pratat med Nicklas Henriksson, SRVP och CMO, på Itm8 för att få veta mer om vad som ligger bakom utmärkelsen.
Grattis till utnämnandet!
– Tack, det ligger ett stort arbete bakom denna utnämning. Många engagerade och duktiga kollegor som tillsammans gör ett fantastiskt jobb varje dag för våra kunder och det är roligt att få denna bekräftelse av våra ansträngningar.
Vad säger du om motiveringen till att ni fick utnämningen?
– Denna utmärkelse är såklart mycket större än arbetsinsatsen för en viss kund. Vi på Itm8 har nämligen alltid arbetat långsiktigt med alla våra kunder och har ett genuint intresse av att våra kunder och partners får nytta av det vi levererar. Vi ifrågasätter, är kritiska och utmanar kunderna många gånger. Vi vill att de ska få ut max av sina licenser och vi kommer med idéer som effektiviserar. Jag tror det är grunden till att vi lyckas med projekten och skapar långsiktiga partnerskap.
Hur skulle du beskriva er som IT-partner?
– Vi vill alltid att kunden ska få en förståelse för möjligheter och fördelar innan de fattar ett beslut om en IT-investering. Våra workshops är utformade för nyfikna beslutsfattare så att de kan säkerställa att deras projektet är genomförbara och att de får en effektiv och anpassad plattform. Vi vill tillföra ett mervärde till våra kunder. Allt från wifi-nät till molnlösningar och digitaliseringsstrategier, vi kan hela kedjan. I ett partnerskap med Itm8 får du inte bara en smal specialist utan ett helt team, med en holistisk syn som gör dig till en ledare på den digitala arbetsplatsen.
Vilken betydelse har ledarskapet i omställningen till en modern arbetsplats?
– Jag tror det är svårt att få igenom en förändring om inte företagsledarna och cheferna springer först. Förändringar i arbetssätt måste börja uppifrån med en förståelse för hur det påverkar verksamheten och medarbetarna. Chefer måste leva som de lär och vara ambassadörer för förändringen. De ska visa vägen och försäkra sig om att alla ska med på tåget — är inte alla ledare med faller hela projektet.
Har det hänt att inte alla varit med på tåget?
– Självklart. Vi har arbetat i projekt där vd:n fattat ett beslut att digitalisera verksamheten och införa nya moderna arbetssätt men själv sagt sig vara nöjd med att kommunicera via mejl. Det har i slutändan inte blivit bra. Här har vi som IT-partner ett ansvar att styra hela ledningsgruppen åt rätt håll, och med rätt håll menar jag att omfamna digitaliseringen och börja använda de nya verktygen.
Vilka är framgångsfaktorerna för en lyckad implementering av det moderna kontoret?
– Många tror att det är en engångsinsats och så är kontoret digitaliserat. Men så är det inte. I våra workshops får ledningsgrupper, chefer och nyckelpersoner insikter om hur digitaliseringen inte bara förändrar hur de kan samarbeta på kontoret. För många öppnar det upp för helt nya möjligheter. IT-avdelningen går från att vara en servicefunktion till att vara involverad i verksamheten, ett innovationscentrum om du vill.
Hur hjälper Itm8 och Microsoft kunderna i omställningen till det moderna kontoret?
– Microsoft är nyfikna och vetgiriga. De har förändrats i grunden och vill inte bara att kunderna ska köpa deras licenser. Microsoft har som mål att alla kunder ska använda så mycket som möjligt av det licensen erbjuder. Tillsammans med Microsoft hjälper vi våra kunder att jobba smartare och effektivare utan omotiverade investeringar.
Hur är det att vara partner med Microsoft?
– Microsoft har blivit mycket mer öppna för alla, och ser samarbete som en tillgång – gärna till nytta för hela världen. Det är en sak att sätta på sig den kepsen, och en helt annan att sedan faktiskt driva projekt som gör världen bättre. De samarbetar idag med flera företag som tidigare sågs som konkurrenter men som nu ses som tillgångar. Många på Microsoft är stolta över att de jobbar på ett bolag som försöker gör skillnad på riktigt och det märks.
Har ni några framtidsplaner i samarbetet med Microsoft?
– Vi kommer fortsätta utveckla vårt partnerskap och samarbete. Dels genom att aktivera våra kunder mer och fördjupa oss i nya erbjudanden från Microsoft som vi idag kanske inte jobbar med. Något som är riktigt roligt är att partnerskapet går åt båda håll, vi erbjuder våra kunder paketerade Microsoftprodukter och Microsoft erbjuder sina kunder våra tjänster. Vi har skapat ett ekosystem tillsammans och det bara växer med fler och bättre tjänster som lyfter våra kunders affär.