Har du någon gång upplevt att verksamheten och IT-avdelningen inom en organisation inte riktigt är på samma planhalva? Då är det här blogginlägget tillägnat dig – oavsett om du sitter på verksamhetssidan eller IT-sidan.
Ur verksamhetens perspektiv:
”Vi har hittat Systemet med stort S! Det löser precis det vi ville att det ska hantera och lite till, dessutom till ett attraktivt pris och en supertrevlig säljare! Vi kan skala upp och ner efter behov och betalningen sker i form av en bekväm tillsvidareprenumeration. Nu ska vi bara prata med IT så vi får support på grejorna, sedan är allt klart!”
Ur IT:s perspektiv:
”Nu har verksamheten handlat av fel leverantör igen! Vi har inte avtal med dem, vi har inga system som är kompatibla med den nya lösningen och vi vet inte vad vi ska ta oss till. Dagen efter att systemet var installerat fick vi veta att verksamheten har tecknat treårsavtal och nu förväntar sig verksamheten att vi ska supportera dumheterna! Vad ska vi ta oss till?! Det här är ju inte klokt!”
Nog är detta lite tillspetsat, men visst kan det låta ungefär så här i en organisation, tongångarna är sannolikt bekanta för både IT- och verksamhetsfolk. Tänk dig nu detta uppskruvat till en högre nivå: Vi lägger till digitalisering. Den går fort, den kombinerar olika teknologier och den är livsviktig för hela verksamheten att hänga med i utvecklingen – annars tappar verksamheten konkurrenskraft och hamnar i skamvrån tillsammans med Facit, Kodak och alla de andra som hånas för att de inte fångade möjligheterna. I värsta fall är det inte bara en skamvrå som kan vara pinsam att hamna i, utan det kan innebära att hela företagets framtid äventyras. Den ökade stressen som både utmaningarna och möjligheterna erbjuder kan lätt locka till förhastade beslut. Om relationen mellan verksamhet och IT var lite småfrostig redan innan så gör inte digitaliseringen saken lättare direkt.
Samarbete avgörande framgångsfaktor
Vi ser att IT:s och verksamhetens samarbete är en avgörande framgångsfaktor för att en organisations digitaliseringsresa ska bli positiv. De klarar sig inte utan varandra. Men det krävs två för tango och båda sidor måste bjuda till om detta ska lyckas.
Hur kan man uppnå detta? Till att börja med måste en fungerande dialog etableras. Man måste ta sig tid att förstå den andra parten. IT behöver anstränga sig och verkligen sätta sig in i verksamheten och dess utmaningar och förstå hur marknaden som man verkar på fungerar. Verksamheten måste hjälpa IT att förstå verkligheten med kunder, konkurrenter, försäljning och produktion samt hur organisationens affärsmodell fungerar och bör anpassas till nya förutsättningar och kundkrav.
Verksamheten finns inte till för att IT ska ha något att göra, det är IT som finns till för att stötta verksamheten i att fungera effektivare. IT är katalysatorn som ska påskynda och underlätta för verksamheten att göra affärer. För att göra det på bästa sätt krävs en mycket god förståelse för verksamheten och dess utmaningar. Den verksamhet som enbart betraktar IT som en kostnad kommer att få stora utmaningar. IT är ingen kostnad, IT är en investering och ett konkurrensmedel som kan vara skillnaden mellan succé eller fiasko för en verksamhet.
Om man kräver mer för mindre är risken stor att förbättring och innovation får stryka på foten och då tappar verksamheten i konkurrenskraft. Innovation och förbättring är precis vad som behövs för att IT ska kunna ta klivet och bli en värdefull partner till verksamheten. Det här dilemmat håller många IT-chefer vakna om nätterna och en möjlig lösning är att effektivisera IT-driften antingen med egna resurser eller med extern hjälp för att på så vis frigöra resurser till mer innovativa och verksamhetsnära processer. Tricket, som inte alla lyckas med, är att göra detta utan att tumma på säkerhet, prestanda eller service.
Som nämnts ovan är första steget att etablera en fungerande dialog mellan IT och verksamhet. Vi på Itm8 hjälper gärna till och faciliterar denna dialog. Förutom att hjälpa er att utforma er strategiska karta kan vi även bistå IT inom flera områden så att IT kan lägga mer fokus på sin utvecklingsresa. Vi kan alltså stötta både IT och verksamhet i att utveckla strategin framåt så att både verksamhet och IT får ut så mycket som möjliga av era satsningar och investeringar. Itm8 finns med på er utvecklingsresa i form av en kompetent och långsiktig partner som hjälper er att uppnå era gemensamma mål!