Itm8 var på plats i Washington 9–13 juli när Microsoft arrangerade sin årliga partnerkonferens inför sitt kommande fiskala år FY18. Konferensen samlar drygt 17.000 deltagare från ca 240 länder. Från Sverige var 265 deltagare från Microsoft och partners på plats för att få senaste informationen och skapa nya kontakter.
Det var 5 intensiva dagar med mycket information och med oss hem har vi nyheter och de stora målen som Microsoft har satt upp. Måndag till onsdag inleds med Keynotes i Verizon Arena (Washington Capitols hemmarink) där vi fick de övergripande målen och strategierna från Microsoft. Efter lunch hann vi med 3-4 seminariepass med olika ämnen. Det är svårt att prioritera då utbudet är så stort.
De viktigaste nyheterna vi tar med oss hem och som kommer att vara i vårt fokus är:
- Intelligent Cloud – Intelligent Edge
- Microsoft 365
- GDPR
Intelligent Cloud – Intelligent Edge
Måndagens keynote inleddes med Microsofts vd Satya Nadella som bland annat berättade att Microsofts nya övergripande strategi de kommande åren är ”Intelligent Cloud – Intelligent Edge”. Vad innebär då strategin för oss? Vi kommer att få se många nya lösningar både från Microsoft och från deras partners som utvecklar lösningar baserade på Microsofts plattformar inom bland annat AI (artificial intellegence), IoT (Internet of Things) och BI (Business Intelligence). Utvecklingen går fort nu och det kommer att gå ännu fortare. Man kan undra om vi behöver allt detta. Kommer det att ta jobben ifrån oss? Ja, vissa jobb kommer att försvinna och många nya kommer att skapas. Man uppskattar att av dagens elever i skolan kommer 65% i framtiden ha jobb som ännu inte finns (enligt Scott McLeod och Karl Fish). Vi är mitt inne i den digitala revolutionen och möjligheterna är oändliga. Azure är naturligtvis ett stort fokus där det kommer att lossna rejält närmaste året. Antalet nya tjänster som lanseras ökar hela tiden.
Microsoft 365
Den stora nyheten på produktsidan är Microsoft 365. Det är en paketering som kommer i två versioner; Microsoft 365 Enterprise Edition och Microsoft 365 Business Edition. De bygger på Office365 paketen Business Edition och Enterprise E3. Till detta har man lagt Windows 10, (Pro i Business edition och Enterprise i Enterprise edition) samt Enterprise Mobility + Security funktionalitet. Dessa paketeringarna kommer att bli ett attraktivt sätt att licensiera våra användare för att de ska kunna jobba effektivt, tillsammans och säkert. Microsoft 365 Enterprise Edition finns redan idag under namnet Secure Productive Enterprise (SPE) medan Microsoft 365 Business Edition finns i en ”preview” nu och lanseras skarpt i december.
GDPR
Microsoft har mycket fokus på säkerhet och GDPR var ett område som fick mycket utrymme. Det är tydligt att GDPR kommer att påverka alla verksamheter, oavsett storlek och bransch. Microsofts datacenter uppfyller de krav som finns i GDPR förordningen och det lanserades bland annat ett verktyg; Microsoft GDPR Assessment som är ett gratisverktyg som ger en bra start för att komma igång med sitt GDPR arbete.
Vidare visade man exempel på hur man tänker utnyttja potentialen i nyförvärvet LinkedIn i sina Office365 och Dynamics familjer. Det är förmodligen bara fantasin som kommer sätta gränserna för hur långt vi kan ta detta. Alla företag och organisationer kommer att ha en större utmaning i framtiden med att rekrytera, bibehålla och inspirera sin personal. HR kommer att få en allt större betydelse. Här ser Microsoft ett stort värde med sin LinkedIn investering.
Microsoft visade även hur man kommer att fokusera inom olika industrier för att på ett bättre sätt hjälpa våra kunder bli ännu bättre inom sin bransch. De branscher som man kommer att fokusera på är Hälsovård – Tillverkningsindustri – Offentlig sektor – Handel – Jordbruk – Finans – Utbildning. Inom dessa områden kommer fokus att vara: Skapa möjligheter för anställda – Engagera dig i dina kunder – Optimera ditt erbjudande – Förändra produkter.
Vi har ett spännande Microsoft år framför oss och vi ser med spänning fram emot att ta del av alla nyhter under hösten. Med hjälp av detta kan vi fortsätta utveckla vårt erbjudande och skapa konkurrenskraft åt våra kunder.
Håll utkik!