Gå direkte til indhold

Fem steg från ostrukturerade tankar till en gemensam plan

lästid I minuter: 2

Att skapa en roadmap är att resa från ostrukturerade tankar till en tydlig målbild och plan som hela företaget kan samlas kring.  

Men det är lättare sagt än gjort.  

Vårt föregående blogginlägg om att skapa en roadmap handlade om tre situationer där en roadmap verkligen kan göra skillnad. Nu är det dags att ta en titt på fem steg som tar våra kunder genom processen. 

Vår förra artikel beskrev att det ofta är bättre att börja med att definiera frågan vad som ska göras och varför snarare än hur. Att släppa vårt fokus på tekniken och lösningen och vända blicken mot verksamhetens ”pains” och behov.  Med det sagt kommer de fem stegen: 
 
1. Definiera och diskutera frågan
Det första steget är att tillsammans med beställaren diskutera vad vi egentligen behöver ta reda på och formulera den övergripande frågan. Frågan man först tror är den primära visar sig inte sällan vara mindre viktig än en helt annan.  

2. Samla information och insikter
När vi har identifierat frågan samlar vi in information och insikter för att bekräfta om det tänkta angreppssättet håller, eller om det behöver justeras. Detta hjälper oss att säkerställa att vi är på rätt spår. 
 
3.Förbered workshop
Nu har vi en tydlig bild av hur frågan kan besvaras, och vi stämmer av denna bild med beställaren. Därefter sätter vi scenen och förväntningarna för dem som ska delta i workshopen där huvudinnehållet till roadmapen ska skapas. Deltagarna får veta hur workshopen kommer att gå till och hur de bäst kan förbereda sig. 
 
4. Genomför workshop
I en serie workshops bearbetar vi frågan ur olika perspektiv tillsammans med verksamheten. Vi använder insamlade data, insikter och förberett material för att få en så komplett bild som möjligt. Under workshoparna genomför vi genomtänkta övningar med visuella och digitala hjälpmedel - vår erfarenhet visar att det främjar kreativiteten. 

5. Analysera och skapa roadmap
Efter workshoparna analyserar och reflekterar vi över resultaten. Vi tittar på olika delar, skapar struktur och identifierar vita fläckar. Ibland behöver vi iterera resultat med kunden för att förtydliga och komplettera. Därefter sammanställs materialet till en roadmap som visar hur kunden ska ta sig från nuläge till önskat läge. En visuellt presenterad plan blir mycket mer kraftfull än en punktlista i Word. Vi kompletterar också med en detaljerad beskrivning av varje steg i roadmapen. 
Att samlas kring en roadmap i en workshop och sedan kommunicera den visuellt skapar stor kraft. Att kunna se hela planen sammanfattad på en sida ger överblick och motivation. En roadmap bryter ner en diffus målbild i konkreta och smarta mål.

I nästa blogginlägg tittar vi närmare på vad en roadmap kan leda till och ger exempel på vilket värde det har skapat för några av våra kunder.  


Vill du diskutera vilket värde en roadmap kan skapa i din verksamhet?  


Kontakta mig så sätter vi upp ett möte. 

Ska vi träffas och prata om vad vi konkret kan göra för dig?