Gå direkte til indhold

IT-arkitektur

IT-arkitektur är utformningen av informationsteknik på en strukturell nivå.

VM-31766-Banner-02
Vad är IT-arkitektur?

IT-arkitektur är en organiserad uppsättning beslut om policyer och principer, tjänster, generella lösningar, standarder och riktlinjer samt specifika produkter som används av IT-leverantörer både inom och utanför IT-branschen.

En av de viktigaste aktiviteterna i samband med framtagandet av en IT-arkitektur är den process genom vilken man enas om besluten. Det är allmänt vedertaget att man genom att nå konsensus kan begränsa inköps- och designalternativen, vilket förhoppningsvis leder till förbättrad interoperabilitet. Det är en självklarhet att ju större samförstånd som uppnås, desto bättre blir fördelarna för organisationen.


Vilka är målen med IT-arkitektur?

IT-arkitektur styrs av följande mål, som hjälper till att fatta beslut om inrättandet av enskilda standarder:

  • Arkitekturbeslut bör tjäna avdelningens uppdrag.

  • Arkitekturen ska kunna användas i olika miljöer.

  • Ju större samförstånd kring enskilda arkitekturbeslut, desto större fördelar.

  • Arkitekturen bör identifiera områden med stabilitet utan att förhindra betydande innovation.

  • Arkitekturbeslut bör beskriva konkreta resultat av att följa eller inte följa arkitekturen.

  • Arkitekturbeslut bör ge tillräckliga bevis för att man ska kunna bedöma i vilken grad en viss specifik implementering är i linje med den.


Vad är syftet med IT-arkitektur?

Syftet med IT-arkitekturen är att vägleda processen för planering, anskaffning, uppbyggnad, modifiering, anslutning och implementering av IT-resurser inom hela avdelningen.

Som sådan bör IT-arkitekturen tillhandahålla de nödvändiga medlen för att uppnå en stabil utveckling genom att identifiera tekniker som tillsammans uppfyller avdelningens behov.


Hur sätter man ihop rätt IT-arkitektur och vad kan den innehålla?

En heltäckande IT-arkitektur specificerar 1) policies, 2) principer som anger riktning, 3) tjänster och gemensamma lösningar, 4) standarder och riktlinjer samt 5) produkter som exakt beskriver hur den ska implementeras.

Var och en av dessa aspekter är organiserad från det mest allmänna till det mest specifika. Det finns dock många exempel på samspel mellan de olika lagren. Till exempel styrs många, om inte alla, tjänster som institutioner tillhandahåller av de policyer som skapats av människan på de institutioner där tjänsterna tillhandahålls. Din avdelning har dokumenterat ett antal av dessa policyer tillsammans med deras informationstekniska implikationer. Dessa policyer implementeras bäst genom att följa några mycket grundläggande IT-principer. Ett av de bästa sätten att se till att de följs är att nå samförstånd om en uppsättning standarder och riktlinjer så att de produkter som köps in eller byggs är förenliga med den övergripande arkitekturen.

Låt oss prata om vilken IT-arkitektur som passar ditt företag bäst.