Gå direkte til indhold

Datalagring

Datalagring är en process som används för att samla in och hantera data från många olika typer av källor i syfte att leverera meningsfulla affärsinsikter. Ett datalager används vanligtvis för att koppla samman och analysera affärsdata från olika källor.


Det är en blandning av ett antal tekniker och komponenter som tillsammans hjälper till med den strategiska användningen av data. Det är en form av elektronisk lagring av stora mängder information för analys. Ett datalager omvandlar data till handlingsbar information som är tillgänglig för användarna i tillräckligt god tid för att vara användbar.

VM-31766-Banner-02

Vad är ett datalager?

Datalagring fungerar som en centraliserad lagringsplats för information som kommer från flera olika källor. Data flödar in från transaktionssystem och andra relationsdatabaser. Den kan vara strukturerad, halvstrukturerad eller helt ostrukturerad.

Datan bearbetas, transformeras och tas in så att användarna kan få tillgång till den bearbetade datan via business intelligence-verktyg, SQL-klienter och kalkylblad. Informationen sammanställs och sammanställs i en omfattande databas.

Genom att samla all information på ett ställe kan en organisation bättre analysera sina kunder som en helhet. Detta bidrar till att säkerställa att all information är tillgänglig. Datalagring gör också datautvinning möjlig. Data mining är en process där man letar efter mönster i data, som kan användas för att generera bättre marknadsinsikter för att förbättra försäljningen.


Vad kan ett datalager användas till?

Alla som måste hantera stora mängder data kan ha nytta av ett datalager. Några av de sektorer som använder sig av det är:


Flygbolag

Här används datalager för att få verksamheten att löpa smidigare. Det fungerar för att fördela besättning, analysera ruttlönsamhet och mycket mer.


Banker

Banker använder datalager för att hantera de resurser som finns tillgängliga i receptionen på ett mer effektivt sätt. Vissa banker använder det för marknadsundersökningar och för att analysera produkters och verksamheters prestanda.


Detaljhandeln

Inom detaljhandeln används data warehousing för distribution och marknadsföring. Det används också för att hålla reda på varor, kundernas köpmönster, kampanjer och för att bestämma rätt pris.


Investeringar

Datamönster analyseras och marknaden övervakas för att avgöra var det är bäst att investera.


Telekommunikation

Inom denna sektor används data för att marknadsföra produkter, bestämma rätt försäljningsbeslut och fatta beslut om distribution.


Hotell- och restaurangbranschen

Denna bransch använder datalagring för att utforma annonser och reklamkampanjer där man vill rikta in sig på målgrupper baserat på deras feedback och resemönster.

Få hjälp med Data Warehouse.