Gå direkte til indhold

Oracle support, patchning och uppgradering – är det dags? Det är dags!

Vi på itm8 vill göra Dig som kund uppmärksam på vad som gäller runt Oracles databas och supporten för olika versioner. Teknisk support, olika versioner och patchning/uppgradering för just databasen är en viktig del i det totala systemet och den övergripande IT-säkerheten. Det har dessutom hänt mycket vad gäller olika Oracle-versioner de senaste åren och vi tycker det är viktigt att ge er information och rekommendation vad som gäller då en del, givetvis av olika anledningar, ligger långt efter i databasversion mot som vad som tekniskt och säkerhetsmässigt är rekommenderat.

Uppgradera till Oracle 19c eller 23ai för långsiktig säkerhet och support

Generellt rekommenderar vi alla våra kunder att uppgradera till Oracle 19c alternativt till Oracle23ai – detta är de releaser som i nuläget kommer att ”leva” längst i form av teknisk support och också de versioner som Oracle stödjer fullt ut och som har längst livslängd. Det inkluderar då att det levereras säkerhetspatchar under mycket lång tid för dessa versioner. Oracle 19c och 23ai (tidigare 23c) är s.k. Long Term Releases med extended support åtminstone till april 2027 (19c) och april 2032 (23ai). Och även om 23ai än så länge bara finns på OCI (Oracle Cloud) så bör man ta med denna i sin planering.  Med dessa releaser får man således en god och långsiktig livscykelhantering planering för sitt system.


Vi vet att det finns ett uppdämt behov av patchning och uppgradering för databaser generellt och vi vill gärna få upp denna punkt på just er agenda och att vi kan föra en dialog om hur vi på bästa sätt kan få upp just ert system och databas på en Long Term Release av databasen och därmed framtidssäkra både system och databas på ett bra sätt. Detta är mycket viktigt inte minst ur säkerhetssynpunkt då det inte släpps säkerhetspatchar för äldre versioner. Och glöm inte att även Long Term releases behöver patchas!

1000-itm8-malmo-267

Ladda ned dokumentet om Oracle-releaser och extended Support för viktig Uppgraderingsinformation

Ni kan också ladda ned dokumentet ”24-02-16-Release-schedule of current Oracle Database Releases.pdf” som beskriver de senaste årens Oracle-releaser och versioner och om support/patchar finns, hur länge, och om man kan och bör köpa ”Extended Support”.

Vi vet och förstår att vissa system kan vara svåra att uppgradera av olika anledningar. Resurser, applikationsleverantören stödjer bara en viss release, systemet skall ”bara” leva X år och så vidare MEN; ibland behövs tekniskt stöd för att argumentera för vikten av att uppgradera sitt system och databas, och itm8 kan ge er det stödet och hjälpa till att genomföra uppgraderingen på bästa sätt.


Release Schedule of Current Database Releases (Doc ID 742060.1)

1920-itm8-kbh-70

Kontakta oss gärna, antingen genom att fylla i kontaktformuläret nedan eller kontakta någon av vår kundansvariga direkt:

Adam Hansjons, 0732-324202, adam.hansjons@itm8.se

Andreas Rahm, 0706-03 34 71, andreas.rahm@itm8.se

Vi er din partner

Når din virksomhed samarbejder med os, får du gavn af vores stærke IT-kompetencer. Vi har samlet de førende specialister inden for digital transformation. Uanset din virksomheds størrelse, behov og mål, kan vi arbejde sammen og hjælpe dig med at transformere din virksomhed med vores digitale løsninger.

itm8_digital_transformation_2

Vi er itm8, og vi er her for at styrke jeres IT-afdeling gennem et samarbejde baseret på tillid, ekspertise og en fælles vision om succes.

Skal vi mødes og få en snak om, hvad vi konkret kan gøre for dig?

Dummy_1000x1000

Per Larsen

Sales Manager

+45 2226 8222 / mimad@itrelation.dk