Till följd av coronapandemin beslöt sig yrkeshögskolan Nackademin tidigt för att gå över till distansundervisning.
Över en helg såg Itm8till att undervisningen kunde fortsätta ske över internet utan behov av krångliga installationer för varken studenter eller utbildare.
För att skydda sina utbildare och elever från att smittas av Covid-19 bestämde sig Nackademin redan i mars för att gå över till distansundervisning för alla sina utbildningar. Vanligtvis har yrkeshögskolan mellan 800 och 900 personer på plats om dagen, som behövde få tillgång till virtuella klassrum för att fortsätta kurserna. Med AddPros hjälp skapades en snabb och effektiv lösning som var enkel för både elever och utbildare att hantera.
"Vi ville ha en lösning som inte krävde några omständliga installationer av programvaror på våra elevers datorer. Eftersom omställningen gick så fort var det viktigt för oss att det skulle vara enkelt för användarna. Vi växlade upp tekniken vi upphandlat för våra två digitala undervisningssalar till att fungera för skolans samtliga lektioner."
Peter Hampus, IT-chef Nackademin.
Högre närvaro på distans
Även yrkeshögskolans praktiska moment har kunnat fortlöpa digitalt, med hjälp av virtuella desktops som Itm8skapat. Genom dessa får studenterna tillgång till skoldatorernas programvaror från distans. Responsen från användarna har varit positiv och många studenter har hört av sig för att berätta om hur väl distansundervisningen fungerar. En annan sak Nackademin märkt som följd av omställningen är en ökad närvaro.
"Det är roligt att se att fler elever kan närvara på lektionerna när den sköts online. Eftersom vi är en yrkeshögskola har vi inget närvarotvång, men vi har sett ett samband mellan närvaro och vilka som får godkända betyg. Det är fortfarande för tidigt att säga om andelen godkända elever kommer att öka, men vi väntar med spänning på att se resultaten"
säger Peter Hampus.
Kommer fortsätta med fler kurser online
Erfarenheten har förändrat Nackademins syn på digital undervisning, eftersom en mycket större del av undervisningen än vad de först förväntade sig har visat sig kunnat skötas digitalt. Allt från digitala klassrum, grupprum och virtuella desktops har fungerat utan problem och de konsulter som Itm8hade på plats på Nackademin, för att kunna hjälpa till om problem skulle uppstå, behövde bara vara där i tre dagar istället för de två veckor som först planerats. När perioden av social distansering är över kommer Nackademin med stor sannolikhet att fortsätta erbjuda en större andel av sina kurser online.
"Vi tror att samhället som stort kommer ta ett språng framåt efter det här och allt mer arbete kommer skötas hemifrån med digitala medel. Vår uppgift som yrkeshögskola är att förbereda våra studenter för arbetslivet. Att då redan under utbildningen lära sig att arbeta hemifrån känns rätt"
avslutar Peter Hampus.