Gå direkte til indhold

Europeiska motor

lästid I minuter: 2

Som en av Sveriges största återförsäljare av Toyota har Europeiska Motor behov av en heltäckande nätverkslösning som är enkel att hantera. Svaret blev Wifi som tjänst, där företagets trådlösa nätverk helt sköts av itm8.

martin-katler-x5zal7wi6u4-unsplash-scaled-e1648558718838

Europeiska Motor har sammanlagt sex anläggningar i Stockholm och Gävle, med runt 160 anställda varav många dagligen använder trådlöst nätverk i arbetet. Eftersom bilförsäljaren inte har någon IT-avdelning bestämde de sig efter år av krångel med sitt tidigare nätverk att lägga över ansvaret på en extern samarbetspartner.

"– Vi kände ett stort förtroende för itm8 och när vi skulle byta ut vårt nätverk lade de fram ett bra förslag som passade oss perfekt. Vi behöver inte oroa oss om vem som är ansvarig för vad, för det är itm8 som sköter allt åt oss"

säger Mikael Nilsson, IT-ansvarig på Europeiska Motor och redovisningsansvarig i de sex koncernbolagen.

 

Tryggheten i att ha Wifi som tjänst är att det inte kommer några dyra överraskningar när det är dags att till exempel förnya licenser. Dessutom ansvarar itm8 för att hålla hårdvara och programvaror uppdaterade på Europeiska Motors anläggningar.

"– Det är en stor trygghet att ha trådlöst nätverk som en prenumerationstjänst. Med en bestämd månadskostnad är det lätt att beräkna våra utgifter och skönt att det inte kommer några överraskningar"

säger Mikael Nilsson.

 

Allt större del av Europeiska Motors verksamhet kräver åtkomst till internet och ett stabilt nätverk. I verkstaden och bilhallarna används Wifi för att göra allt från skadebesiktningar till värderingar med hjälp av bärbara datorer och surfplattor. Likaså i kundloungerna erbjuds fritt Wifi för kunder som väntar på att få ut sin bil.

"– Eftersom det används så mycket i verksamheten är det viktigt för oss att ha tillgång till ett stabilt nätverk som alltid fungerar utan problem. Enkelheten att bara ha en leverantör som står för allt och ett nummer att ringa om någonting krånglar är en av de mest värdefulla delarna av Wifi som tjänst"

säger Mikael Nilsson.

 

I framtiden ser Europeiska Motor en möjlighet att utöka användningen av tjänsten. Till exempel finns det möjlighet att ta vara på användarmönster för att kunna göra mer riktad marknadsföring och utvecklas som företag, vilket de eventuellt vill prova på i framtiden. För att skapa högre kundvärde för Europeiska Motor och deras kunder finns itm8 som hjälp med affärsutveckling och de IT-lösningar som krävs för att gå vidare.

"– För oss är det värde vi får av itm8 tjänster mycket högt. Även om vi idag inte använder oss av alla finesser i tjänsten fullt ut, är det skönt att veta att de finns och att vi har itm8 som hjälp när vi vill börja använda dem"

säger Mikael Nilsson.

 

"– Vi är mycket stolta över att Europeiska Motor valt oss som leverantör av Wifi som tjänst. Det ska bli spännande att se hur vårt samarbete fortsätter i framtiden och hur vi kan fortsätta utvecklas tillsammans. Vi ser fram emot att kunna hjälpa Europeiska Motor att nå sina mål och vara konkurrenskraftiga med våra IT-lösningar"

avslutar Rickard Hagman, Strategic Wifi Advisor på itm8.

 

 ”–Det är en stor trygghet att ha trådlöst nätverk som en prenumerationstjänst. Med en bestämd månadskostnad är det lätt att beräkna våra utgifter och skönt att det inte kommer några överraskningar."


Mikael Nilsson, IT-ansvarig på Europeiska Motor och redovisningsansvarig i de sex koncernbolagen.

 

Ska vi träffas och prata om vad vi konkret kan göra för dig?