Gå direkte til indhold

Bravura

lästid I minuter: 3

Med en hybrid av publikt och privat moln har Bravura investerat i en modern IT-lösning som effektiviserar och förenklar deras arbete. Utbildningspaketet från applikations- och molnintegratören AddPro underlättade både innan och efter flytten till den nya miljön.

brooke-cagle-uhvrvdr7pg-unsplash-scaled

När Bravura märkte att det inte gick att implementera moderna verktyg för att effektivisera verksamheten insåg de att den tekniska plattformen som bemannings- och rekryteringsbolaget använde hade nått sin begränsning.

"– Vi hade en lösning baserad på fjärrskrivbord som har fungerat bra i alla år, men när vi ville använda nya, webbaserade verktyg så behövde vi bygga på en modern teknik. Vi såg fördelar i det nya sättet att arbeta"

säger Joakim Larsson som är IT-ansvarig på Bravura.


 

Väsentlig lösning för en omfattande konsultverksamhet

Bravura är ett bolag med fem kontor runtom i Sverige med omkring 140 anställda. De har också drygt 700 konsulter som är ute på fältet och behöver ett säkert och smidigt sätt att arbeta mobilt och komma åt applikationer och dokument. Tillsammans med AddPro valde de en hybridlösning med lagring och tjänster i både publikt och privat moln.

"– Vi rekommenderade Bravura att flytta så mycket som möjligt till det publika molnet, det vill säga Microsoft Office 365. Då blir det smidigare för användarna att snabbt komma i gång samtidigt som de får kraftfullare verktyg som gör dem mer produktiva. Som en bonus får man dessutom lägre driftkostnader"

säger Mikael Roos som är konsult på AddPro, och fortsätter:

"– De verksamhetssystem och resurser som inte finns i det publika molnet finns i AddPros datacenter, det vill säga i ett privat moln – oftast är det så kunder vill ha det i dag."

 

"– Hjärnan är affärssystemet Lime som används i alla delar av organisationen. Det är en programvara som måste installeras på klienter, men vår databas accessar vi i AddPros moln. Ekonomiavdelningen använder Visma och där är vi tvungna att fortsätta med fjärrskrivbordet. Det är vår största utmaning just nu"

säger Joakim Larsson.


 

 

Utforskar tjänsteportföljen

Innan flytten genomfördes AddPros upplevelseworkshop DiscoverIT för att förbereda medarbetarna för flytten och hjälpa dem att förändra och effektivisera sitt arbetssätt. Efter det att lösningen kom på plats kring årsskiftet har Bravura jobbat med att utforska tjänsteplattformen i Office 365 för att se vilka delar som ger störst verksamhetsnytta.

– Vi har mejlen i Exchange, personliga filer i OneDrive och delade filer i Sharepoint, men det finns flera stora produktgrupper inom Office 365 som vi inte har kommit fram till om vi ska använda ännu"

säger Charlotta Lundström som är CFO med ekonomi- och IT-ansvar på Bravura.

"– Nästa steg för oss är att bli experter på Office 365 och ta reda på vilka möjligheter som finns. Vi kommer att stänga ner de bitar som vi inte har användning av för att bruset för användarna ska bli mindre"

fortsätter hon.

 

 

 ”AddPro lyssnade på våra önskemål och var snabba i vändningarna. De kändes hungriga och var måna om att få oss som kund. Vi fick stort förtroende för dem”
Joakim Larsson, IT-ansvarig Bravura

 

 

 

 

Mejlen stor del av flyttlasset

Flytten av Bravuras IT-system genomfördes med hjälp av Microsofts verktyg Fast Track. Den största enskilda delen av flytten var de anställdas mejlkorgar som migrerades under en helg, samtidigt som mejlen styrdes om till Exchange.

"– Dokument flyttade vi mer successivt till OneDrive och Sharepoint under planerade sittningar. Det här blev en ganska smidig migrering rent tekniskt utan några direkta utmaningar"

säger Mikael Roos på AddPro.


 

Nästa steg för Bravura blir att införa EMS (Enterprise Mobility & Security) för att skydda användarnas mobila enheter. Med hjälp av Microsoft Intune ser man till att enheten har rätt managementprofil och certifikat.

"– På engelska heter det ”enrollment”; telefonen måste hanteras av Intune för att få tillgång till Bravuras information. Sen använder man Azure Information Protection för att skydda känsliga data"

säger Mikael Roos.

 

På Bravura är man nöjd med både resultatet av flytten och samarbetet med AddPro.

"– De lyssnade på våra önskemål och var snabba i vändningarna. De kändes hungriga och var måna om att få oss som kund. Vi fick stort förtroende för dem"

säger Joakim Larsson.

 

Utmaning:

Bravura behövde byta sin IT-lösning för att ge bättre förutsättningar för mobilitet och ett modernt arbetssätt. Den tidigare lösningen med fjärrskrivbord hade nått sin begränsning.

Lösning:

Med en hybridlösning bestående av både publikt och privat moln kan Bravura få maximal kostnadsbesparing och produktivitetsökning, samtidigt som de inte är låsta till Microsofts molnplattform för hela sin tjänsteportfölj.

Resultat:

Genom att köra vissa applikationer i molnet och vissa installerade på klienten, men med informationen lagrad i molnet, har Bravura fått en ökad prestanda och ökad produktivitet för att kunna stärka sin konkurrenskraft ytterligare på marknaden. Verksamhetens data är dessutom i säkert förvar på Microsofts och AddPros servrar.

Källa: Microsoft

Ska vi träffas och prata om vad vi konkret kan göra för dig?